Skip to main content

Film & Fotografie

Michel Mulder

Het indrukken van de knop is het moeilijke niet

Met verdriet hebben we kennisgenomen van het overlijden van Michel Mulder op 22-09-2024. Dat stemt ons droevig. Michel is van grote waarde geweest voor cultureel en kunstzinnig Beverwijk. Zo heeft hij ook voor Beverwijk Uit de Kunst vele foto's gemaakt van cultuurmakers: Museum Kennemerland, Studio O, Turks Cultureel Centrum en Rondje Wijk aan Zee, Isa van Klaveren en Spatzuiver.

Begin 2022 interviewde Isa van Klaveren Michel voor deze website en nam Peter Neijenhoff de fotograaf op de foto. Als eerbetoon laten we het interview en de foto's op deze website staan. We wensen familie en vrienden veel sterkte met het verlies.

Interview door Isa van Klaveren

Als kind nam hij al regelmatig een geïnteresseerd kijkje in de bescheiden donkere kamer van zijn vader, die fotografie als hobby in de armen had gesloten. Het bleek besmettelijk. In eerste instantie maakte Michel Mulder dus voornamelijk foto’s in zijn vrije tijd, naast zijn opleiding in elektronica en later toen hij werkzaam was in de grafische industrie. Van hobbymatig groeide het uit tot regelmatig een klusje en toen er binnen het bedrijf waar hij werkte werd gereorganiseerd, maakte Michel daar dankbaar gebruik van: hij kon eindelijk voor zichzelf beginnen als professioneel fotograaf.

Naar een kenmerkende handtekening in zijn foto’s hoef je niet lang te zoeken. Michel is namelijk echt een fotograaf die denkt in concepten, visueel ingesteld en selectief in de beelden die hij daadwerkelijk vastlegt. Het indrukken van de knop is namelijk het moeilijke niet, het gaat om het plaatje wat je van tevoren hebt geschetst. Dat maakt het een bijzondere balans tussen techniek en gevoel, en op die manier verkrijg je volgens Michel het allermooiste resultaat: een beeld in een foto vangen dat met het blote oog niet is waar te nemen.

Inspiratie haalt hij uit de voorbereidingen die hij treft, maar ook het werk van andere fotografen, zoals Helmut Newton of Anton Corbijn, bieden stof tot nadenken. Daarnaast krijgt Michel zichtbaar energie als hij de hoogtepunten uit zijn loopbaan nog eens naloopt. Met voorbeelden als een geheel verzorgde klus op Bali en een reportage van ruim twee dagen op een onderzeeër is dat ook niet heel gek.

Terugblikken bezorgt Michel een niet te missen twinkeling in zijn ogen, maar het vooruitzicht op de toekomst is ook niet mis. Nu hij is gestopt met professioneel fotograferen kan hij zich weer volledig richten op vrij werk, en dat uit zich voornamelijk tijdens de reizen die hij maakt. Naar Noorwegen bijvoorbeeld, of op een gegeven moment naar Schotland. Fotogenieke gebieden, kan je wel stellen: Michel heeft het beeld in ieder geval al vormgegeven in zijn hoofd.