Onrust
Acht keer per jaar halen de KEK-leden alles uit de kast voor een bijzondere tentoonstelling. Kunstenaars uit de regio selecteren, thema’s bedenken, transport en verzekeringen regelen, exporuimte inrichten, een opening organiseren, persberichten maken, social media bestoken, de website bijhouden, posters verspreiden, en na zes weken de boel weer opruimen. En dat maal acht. Alsof dat niet genoeg is, pakt de stichting eenmaal per jaar uit met een live-event waarmee het proces en kunstenaars zelf zichtbaar worden gemaakt. ‘Jaha, zegt Jos, ‘ik heb ze gewaarschuwd toen ze me voor het voorzitterschap vroegen: met mij haal je een hoop onrust in huis!’
Deze ‘associatieve denker’ werd als kind op vakantie al iedere kerk en elk paleis in gesleept. Met de katholieke symboliek had-ie niet zo veel. Totdat hij op z’n zeventiende een museum voor moderne kunst binnenliep en zijn hart werd geraakt. Toen kreeg de vroeger en passant opgedane kennis over kunst opeens betekenis. Maar kunst duiden? Voor Vervoort het niet zo nodig. ‘Een verregaande analyse over waarom het schilderij Guernica van Picasso zo indrukwekkend is? Totaal overbodig. Kunst is zichzelf en hoeft zich niet te bewijzen. Het raakt je of niet. Ik zeg altijd: kunst maakt dat wat zonder waarde is, heel waardevol. Het gaat mij om de ervaring, niet om de reden waarom.’
Jos prijst zich gelukkig dat de exposities straks weer te bezichtigen zijn. Hoeveel (vrijwilligers)uren de organisatie ook vergt, in de coronatijd miste hij het enorm. ‘We hebben een hartstikke leuke groep mensen, elk met z’n eigen voorkeur. De ideeën buitelen over elkaar heen als we vergaderen. Ideeën, ook gratis hè! Nou ja, vergaderen, we eten vaak lekker met elkaar, of pakken een biertje ergens. Het is de dynamiek en het zijn de sociale verhoudingen die je met dit werk tegenkomt dat maakt dat ik dit al elf jaar doe. We kunnen niet wachten tot we weer los mogen.’